Európai Szociális Alap logó

Betegbiztonság már a kezdetektől!

2025. szeptember 18.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2019-ben hirdette meg a Betegbiztonság világnapját. A kezdeményezés fő célja a figyelem felhívása arra, hogy a betegellátás terén csak akkor érhető el megfelelő biztonság, ha valamennyi érintett – egészségügyi dolgozók, döntéshozók, páciensek és családtagjaik – közösen vállalnak felelősséget a szükséges ellátással kapcsolatban. A világnap tematikája évről-évre változik, az idei téma: „Biztonságos ellátást minden újszülöttnek és minden gyermeknek”, „Betegbiztonság már a kezdetektől!” szlogennel. A világnap alkalmából Gornicsar Katalin intézeti oktatóval, a Budapesti Péterfy Sándor utcai Kórház – Rendelőintézet Betegbiztonsági Munkacsoportjának vezetőjével beszélgettünk.

Mit jelent a betegbiztonság a gyakorlatban?

- A betegbiztonság sokat emlegetett kifejezés, de kevesen tudják pontosan, mit jelent. Ez nem véletlen, hisz rendkívül összetett dologról van szó, amely minden folyamatot és mindenkit érint, aki részt vesz a betegellátásban – az orvosokat, ápolókat, betegeket és hozzátartozókat egyaránt.

Az alapelv az, hogy megelőzzük azokat a nem szándékos ártalmakat, amelyek az ellátás során történhetnek, de nem magából a betegségből fakadnak. Mit is jelent ez? Gyakran mondjuk: „ha tudtam volna, hogy el fogok esni, inkább leülök előtte”. Feladatunk többek között előre feltérképezni, hol lehet „elesni”, miért áll fenn a veszély, és időben beavatkozzunk. Tehát nem csak a már bekövetkezett eseményeket vizsgáljuk, hanem azt is, hogyan előzhetjük meg, hogy egyáltalán bekövetkezzenek.

Ehhez komoly feltáró munkával meg kell találnunk a hibalehetőségek valódi okait (az úgynevezett gyökérokokat), és célzott intézkedésekkel kiküszöbölni a lehetőségüket. A gyakorlatban ez sok mindent jelent, amelyhez elengedhetetlen a menedzsment támogatása: a dolgozók képzését (például a helyes kézhigiénére a fertőzések megelőzéséért), jól szervezett kórházi folyamatokat, és a betegek tájékoztatását. Nálunk, a Péterfy Sándor utcai Kórházban mindezek jól működnek és folyamatos továbbfejlesztés alatt állnak.

Milyen intézkedéseket tettek a Péterfyben a betegbiztonság növelése érdekében?

- Idén május végén, hosszú előkészítés után alakult meg kórházunk Betegbiztonsági Munkacsoportja. Feladata, hogy feltérképezze azokat a területeket, ahol a folyamatok átgondolásával és javításával növelhetjük a betegbiztonságot. Tudomásom szerint ilyen munkacsoport – mely tervezetten és ütemezetten végzi tevékenységét – ma még nem a mindennapi gyakorlat része Magyarországon, de bízom benne, hogy hamarosan minden kórházban létrejöhet hasonló kezdeményezés. Ez a lépés egy betegellátást nyújtó intézmény vezetésének értékválasztását is tükrözi: ezzel nemcsak kiemelt fontosságot tulajdonít a betegbiztonság- és ellátási minőség fejlesztésének, hanem példamutató módon teljesíti a vonatkozó törvényi előírásokat is.

Munkánkat szakmai partnereink is segítik: szoros együttműködésben dolgozunk a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központjával, amely támogatást nyújt számunkra. Ennek részeként terveink szerint hamarosan a Betegbiztonsági Tanszék munkatársai tartanak előadást kollégáinknak.

Milyen pozitív hozadéka volt eddig a kezdeményezésnek?

- Első lépésként a műtéti ellátásban részesülő betegeinkkel kapcsolatos folyamatokat vizsgáljuk át. Célunk, hogy ezek biztonságosabbá, gördülékenyebbé és átláthatóbbá váljanak az intézményen belül. A munkacsoport tevékenysége nemcsak a betegbiztonságot erősíti, hanem hozzájárul az erőforrások hatékonyabb felhasználásához is, miközben a páciensek számára egyszerűbbé, kényelmesebbé és biztonságosabbá tesszük a kórházi tartózkodást.

Megosztják a tapasztalataikat és eredményeiket, hogy azok beépülhessenek más kórházak rendszerébe is?

- Igen, nyitottak vagyunk arra, hogy átvegyük mások (hazai és nemzetközi) bevált gyakorlatait, és a saját tapasztalatainkat is megosszuk. Úgy gondoljuk, hogy egymástól tanulva, együttműködve lehet igazán javítani a kórházi folyamatokat országos szinten – ez pedig mind a betegeknek, mind a dolgozóknak közös érdeke.

A betegbiztonság növelésével kapcsolatban fontos lehet a páciensek felvilágosítása. Ezzel is foglalkozik a munkacsoport?

- Igen, hiszen a WHO állásfoglalása szerint is a betegek biztonságát nemcsak a gyógyszerelés vagy a műtétek hibái veszélyeztethetik, hanem a mindennapi ellátás során előforduló kommunikációs félreértések is. Elég, ha egy fontos információ nem jut el időben a megfelelő szakemberhez vagy a beteghez – ez akár komoly következményekkel is járhat. A páciensek megfelelő tájékoztatása és bevonása alapvető fontosságú. Nem pusztán a beteg és gyógyító közötti interakciókra gondolok, hanem egészen egyszerű dolgokra is, mint például az érthető tájékoztatás a betegút állomásairól, várható időpontokról, a szükséges tennivalókról. De tágabb értelemben ide tartoznak a kórházon belül jól elhelyezett tájékoztató táblák, plakátok és irányító jelzések is, amelyek segítik a betegeket és hozzátartozóikat a biztonságos tájékozódásban. Ezeket a szempontokat figyelembe véve kórházunkban már megkezdtük a tájékoztató táblák cseréjét, korszerűsítését; a jövőben egy virtuális térkép megalkotását is szeretnénk megvalósítani, amely az intézményünkbe látogatók tájékozódását fogja nagy mértékben segíteni.